top of page

הצעות לגוון- 3 מתכוני סלטים לניצול בישול בשמן


סלט עגבניות בשמן

אם השתכנעתם שבישול עם שמן הוא פתרון יעיל לספיגת רכיבים, כל מה שנשאר זה לחשוב איך משמשים בזה בצורה יעילה וטעימה במטבח.

3 מתכונים לגיוון שיגרה מעדנה.

*לא מתכון טיפולי!*


הבהרות בנוגע לבישול בשמן:

3 עובדות מהפכניות שלא גילו לכם על בישול בשמן, מתוך המאמר המלא על זמינות רכיבים-

  1. כל עוד יש מים בסיר טמפרטורת הבישול לא תוכל לעלות על 100 מעלות. ב-100 מעלות "איום" התחמצנות השמן הוא מינימאלי! כל שכן כשהוא "פוגש" גזר וירקות כתומים ואדומים שהם אנטיאוקסידנטים רבי עוצמה. לסיכום- בישול זה לא טיגון! אין מה לפחד בבישול של שמן.

  2. ויטמני A;D;E;K הינם מסיסי שמן, זאת אומרת שזמינותם עולה דווקא בשילוב עם שמן, ועוד יותר עם שמן חם. כמו כן אנטי-אוקסידנטים רבים הינם מסיסי שמן ולא מסיסי מים. מחקרים שנערכו על פיצוחים וירקות שונים הראו שרמות נוגדי חימצון עלו לאחר תהליכי חימום. וכן יעילות- ספיגתם בגוף עולה.

  3. ל-2 העובדות הקודמות, תוסיפו באופן מצטבר את הנתון הביולוגי הבא- קרום התא בגוף האדם מכיל שכבות שומניות. משמעות הדבר היא שכדי לאפשר ספיגת חומרים יעילה בגופינו מומלץ לעבוד על בסיס שומני (מסיסי שמן ולא מסיסי מים). זו הסיבה שתרופות ותוספי תזונה רבים מיוצרים על בסיס של מסיסי שמן.

הצעות לגוון- 3 מתכונים לניצול בישול בשמן

סלטים טעימים שאם נשתמש קצת במידע המובא מקודם, נוכל לשדרג אותם למקפצה בריאותית עשירה בויטמיני ADEK, אנטי-אוקסידנטים וקרטנואידים( =אלפא,בטא, גאמא, קרוטן וליקופן. וקסנתופיליים - לוטאין וזאקסנטין).

העיקרון הוא שאם הצלחנו קצת לצבוע את השמן בכתום (בטא קרוטן שבגזר, בטטה, פלפל)- או אדום (ליקופן שבעגבנייה ) אז בעצם אנחנו מאפשרים את ספיגתו בגוף. (מה שלא קורה בפרו ויטמין A או בליקופן שנצרכים ללא בישול בשמן, כפי שהוכח במחקרים, וככל שכן בצורתם הטרייה, שרק מעט מהם נספגים) .

כמובן שמומלץ לצרוך גם את השמן עצמו ("לנגב" בלחם וכד').

לסיכום– בישול של קרטנואידים, ועוד יותר בישול בשמן, משפר את זמינותם לגופנו.

חשוב להדגיש שלא מדובר במתכון טיפולי- ההצעות כאן הם רק בתור תוספת וגיוון ולא מהוות תחליף לטיפול אמיתי וסדיר באמצעות תבשיל פרו ויטמין A מרוכז!

סלט בטטה-

בטטות אפויות

משטחים בתבנית 3 בטטות קלופות חתוכות לקוביות, זורים מלח, פלפל, מעט כורכום-כמון-פפריקה, שופכים מעל כף סילאן טבעי מדולל ב1/4 כוס מים וקולים ב - 200 מעלות. בסיום הקלייה מוציאים מן התנור, ועוד בעודו חם, מזלפים על הבטטות שמן ומערבבים לספיגה טובה של השמן בירק.



סלט פלפלים-

פלפלים צבעוניים קלויים במחבת

מתאים רק למי שמותר לו לצרוך סולנים. סלט הפלפלים המפורסם, אם נדאג להוסיף את השמן בשלב הנכון- יהיה גם מועיל.

קולים בתנור רצועות פלפלים (רצוי מאד להוסיף על הפלפל האדום גם פלפל כתום וצהוב- עשירים בנוסף לבטא קרוטן, גם בלוטאין וזיאקסנטין ). שוב, אחר הקליה בעודו חם נשפוך מעט שמן בזרם דק, מלח פלפל ואפשר גם חומץ טבעי או לימון, ונערבב. (המדקדקים נוהגים לקלוף את הפלפלים אחר קליה. העצלנים, סליחה, העסוקים... לא.)


סלט עגבניות מיובשות-

סלט עגבניות עם שמן

מתאים רק למי שמותר לו לצרוך סולנים. שוטחים בתבנית פרוסות עגבניות בעובי אצבע וזורים מעל- שום כתוש, מלח, פלפל ובזילקום חי/תבלין. שופכים שמן זית בכמות נדיבה ומייבשים על 100 מעלות כ-3 עד 4 שעות, עם טורבו ודלת פתוחה (כמו שמכינים צימוקים). להזכירכם- קליה בחום נמוך של 100 מעלות לא אמורה לחמצן עגבניות ושמן זית העשירים באנטיאוקסידנטים.



לתשומת לב! הסלטים מתבססים על ירקות ממשפחת הסולניים וכן בטטה, ואינם מתאימים לאנשים הסובלים מעודף חומציות -דלקות פרקים וכד'.

bottom of page