top of page

התרופה למלריה (ולוירוסים וחיידקים רבים) גדלה בר בארץ ישראל!


עדנה מוצרי טבע- נוף מדבר יהודה

האם יש תרופות קונבנציונאליות מצילות חיים שמבוססות על רפואת הצמחים המסורתית? האם יש מחקרים מדעיים מקיפים על צמחים באופן המקובל גם בקהילה המדעית? מה הקשר בין מלריה ווירוסים? מה ידוע כבר לחוקרים על תרופות לוירוסים, למרות המשוואה המקובלת אצל רופא המשפחה, של וירוס= אין מה לעשות? האם הגיוני שתרופה להרפס תוכל לעזור גם לבעיות עיכול ולדלקת פרקים? ומה זה בכלל ארטימיסנין (/ארטמזנין)- ואיפה ניתן להשיג אותו ?

התשובות- בפנים, המקורת- בסוף. וממדבר מתנה...


שינויי תפיסה וגילויים רבים התרחשו גם בקהילה המדעית וגם ברפואה המסורתית (-אלטרנטיבית) בעקבות הקורנה.

אחד מהגילויים החשובים זה הלענה- צמח בר "פשוט" שנפוץ ברחבי העולם וגם בישראל.

ניתן בהחלט לומר שההכרות עם הלענה היתה אחד הדברים הטובים ביותר שקרו בעקבות הקורונה. כי נפתחו לנו אופציות רחבות לטיפול במגוון רחב של וירוסים, חיידקים וחולשות נוספות- כשהכל מגובה במחקרים רחבים ומבוססים הנובעים מהתרופה הקונבנציונאלית המופקת מהלענה. אז בואו ביחד איתנו, שלב אחר שלב, לזכות גם כן להכרות מעמיקה עם הלענה.


ההתחלה: ארטימיסינין לטיפול במלריה

ארטימיזינין הוא חומר כימי שבודד מהצמח לענת אנווא. ארטמיזנין משמש כבסיס לתרופה היעילה ביותר לטיפול במלרייה. ארטימיזין ושילוביו, הוריד ב– 70% את התמותה ממלריה. החוקרת הסינית טו יויו שעמדה בראש צוות המחקר זכתה בפרס נובל (2015) על פיתוח התרופה שהצילה חיים של מיליוני בני אדם.

הארטימיזינין זוהה ב-1972 . החוקרים פיתחו שילוב מסויים - ACTs – שבמרכזו עומד הארטימיזינין, לתרופה המקובלת היום בעולם כולו לטיפול במלרייה וטפילים מסכני חיים נוספים. כיום החומר מיוצר גם בהנדסה גנטית. יחודו בפעילותו המהירה וביכולתו לטפל בטפיל בכל שלבי מחזור החיים שלו. יתרון נוסף הוא רעילות נמוכה – ניתן לתת אותו אפילו לתינוקות. הארטימיזינין מבחינה כימית הינו לקטון סקסויטרפני שאינו מסיס לא במים ולא בשמן. כן מסיס בהקסן. החסרון של החומר במחירו הגבוה ובזמן מחצית חיים נמוך (-המשמעות המעשית היא שיש לצרוך את התרופה במרווחי שעות קצרים).


וממלריה לוירוסים- יש פתרון!

וירוס (או בעברית, נגיף) הינו יצור חד תאי שאין לו חיים בפני עצמו, והדרך היחידה שלו לחיות ולהתרבות היא ע"י פלישה והשתלבות בחומר הגנטי של תא האדם או חי אחר, אליו פלש. כתוצאה מכך מערכת החיסון שלנו נאלצת לחסל תא שלנו עצמנו שנעשה נגוע בנגיף כדי להיפטר מן הנגיף.

מלרייה מתפתחת ע"י טפיל חד תאי משוכלל, שמצליח לחדור לדם ועיקר התרבותו היא דווקא בתוך תאי הדם האדומים (שלא כמו טפילים אחרים). בגלל אופי הפעילות הדומה בין מלריה ווירוסים חוקרים מניחים שהדרך למיגור תהיה דומה. השערה זו מתבססת ככל שהנושא יותר נחקר, ותתפלאו לשמוע שלמרות המקובל בשטח שלוירוסים אין פתרון, יש מחקרים רבים מאד על תרופות אנטי-ויראליות יעילות.

על אף שתרופות רבות נחקרו והוכחו כיעילות נגד וירוסים רבים, הרפואה הקונבנציונאלית לא עשתה בהם שימוש. פריצת הדרך בצורת החשיבה החלה בעקבות תרופות לקורונה- על אף היותה וירוס.


ארטמיזנין כתרופה באספקט רחב

הארטימיזינין מראה פעילות אנטי ויראלית, אנטי חיידקית, אנטי פטרייתית, אנטי אוקסידנטית ואנטי סרטנית.

התרופה הנגזרת מהארטימזנין משמשת גם למיגור שיסטוזומה, הפרזיט השני בהיקפו לאחר מלרייה במדינות עולם שלישי. ניסויים רבים נערכו על נגזרות של הלענה והראו פעילות במיגור מגוון רחב של טפילים, כולל טפילים מעיים. הארטימיזינין נחקר ונמצא יעיל למינים שונים של וירוסים: פעילות יפה בבדיקה מעבדתית הושגה כנגד וירוסי DNA – הרפס, ציטומגלווירוס, ואפשטיין בר וירוס (=מונו). פעילות חלשה יותר נגד וירוסי RNA. ארטימיזיה אנוא נמצאה בשילוב עם צמחים נוספים יעילה בבדיקה מעבדתית כאנטיויראלית. שילוב של נגזרת של ארטימיזינין עם תרופה נוספת למלריה הפחית תמותה מוירוס האבולה. ארטימיזינין נחקר ונמצא מבטיח לטיפול בפפילומה והפטיטיס c ו- B (-סוגי צהבת), וב- BVDV (נגיף הפוגע בבקר).

מחקר מעבדה רוסי הדגים פעילות טובה כנגד מספר חיידקים ובעיקר staphylococcus-aureus – חיידק שפוגע קשות בחולים כרוניים ובאנשים מבוגרים שמערכת החיסון שלהם חלשה.

לטיפול בסרטן ריאות-המיצוי המתנולי הראה פעילות ציטוטוקסית יפה לתאי סרטן במעבדה בהשואה לתרופה הכימותרפית doxorubicin אך שלא כמוה, לא גורם נזק לתאים בריאים!

מיצוי לענה נמצא פעיל כמגן עיצבי (נוירו פרוטקטור) בסוכרת. בהתאם למחקר, השפעה זו נובעת מפעילות נוגדת חמצון חזקה, אנטי-דלקתית, אנטי-אפופטוטית ונוירו-מודולטורית.

לענה ושיפור העיכול

הלענה, כצמח מר, נחקרה גם לשיפור תקינות העיכול. המחקר מראה שהלענה מועילה להגברת אספקת דם לקיבה בצורה מיטבית ולכן טובה לדיספפסיה (- מכלול תלונות על אי נוחות בבטן עליונה). לפי המחקר, שיפור תנאי העיכול מביא בעקבותיו גם מניעת סיכון ללב שבא כתוצאה מהמאמץ הכרוך בעיכול במצבי "אי ספיקת לב לאחר ארוחה".

חשוב לציין שעיכול לא תקין יכול לגרום למגוון השלכות, הראשונה שבהם היא עייפות וכבדות אחר אכילה הנגרמת כתוצאה מפירוק לא יעיל של המזון, כן נפיחות וכאבים אחר האכילה.

עיכול חלש יוביל גם לצרבות, בחילות וריפלוקס כתוצאה מפירוק מתמשך ולא יעיל של המזון.

כאשר מערכת העיכול מרגישה שהיא זקוקה לעזרה בעיכול היא תגביר את החשק למתוקים בסוף הארוחה בכדי לגרום לשיחרור מהיר של אינסולין. יוצא שעיכול לקוי יגרור בסופו של תהליך פעמים רבות תשוקה לסוכרים והשמנה.


ארטימיזינין לטיפול בקורונה

אולי הקורונה כבר מאחורינו (ולא ממש בטוח, כי גם מחלה לא מסכנת חיים היא עדיין מחלה לא נעימה ורצויה אם ניתן לוותר עליה...), בכל אופן הנתונים עדיין מאד מעניינים ומועילים לידע האנושי-

כבר מתחילת המגפה, ארגון הבריאות העולמי (WHO) פירסם מודעה לתמיכה במאמצים להשתמש ברפואה מסורתית שהוכחה כיעילה להתמודדות עם וירוס הקורונה. במודעה מפורט צמח אחד בלבד לבירור: לענת אנואה.

עוד לפני ההתפרצות של ה- ה covid 19, כבר נבדקו במעבדה מספר תמציות צמחים וביניהם לענת אנוא ונמצאו בעלי פעילות נוגדת לוירוס ה - SARS‑CoV – מין הקורונה שהתפרץ ב - 2002[6]. לענת האנוא היתה השנייה בעוצמת הפעילות שלה. במחקרים [7] שנערכו על ה-covid 19 נצפתה פעילות מעבדתית חזקה פי 9 ממה שהושג בניסוי הנ"ל. באופן מפתיע הצמח השלם הראה פעילות חזקה יותר מאשר הארטימיסינין בלבד. חשוב להדגיש שמדובר בניסוי מעבדה.

מדגסקר – בזמן מגפת הקורונה, נשיא מדינת מדגסקר עודד את עמו להגן על עצמם מהמגפה באמצעות שתיית חליטות לענת אנואה. מדגסקר היא מדינת בת קרוב ל – 30 מליון תושבים. רמת התמותה מקורונה ל – 1,000,000 תושבים היתה במדגסקר 49, לעומת רמת התמותה בישראל 1,341!!!

וזאת בהתחשב בנתון שבישראל התחסנו לפחות חיסון אחד – 72% מהתושבים ואילו במדגסקר רק– 5%!!!


חוזרים למקור: הלענה

 עדנה מוצרי טבע- ענף לענה עם פרחים

הלענה ה"מפורסמת" היא מין הלענה הסינית – לענת אנווא. ישנם גם בארץ מספר מיני לענה הידועים כרפואיים- לענת: יהודה, המדבר, חד זרעית.

אף מינים אלו מכילים את החומר ארטימיסנין.

הלענות ידועות ברפואה העממית כבר מאות ואלפי שנים לטיפול בטפילים ובמחלות מערכת הנשימה. חלק גדול מהידע העממי מגובה כיום גם במחקרים מדעיים שנעשו ברובם על לענת האנווא או על הרכיב ארטמיזינין. הידע העממי כולל טיפול ב- א. פעילות נגד טפילים כולל מלריה ותולעי מעיים. ב. טיפול במערכת הנשימה – ליחות, נגיפים ושפעת ושיעולים קשים.

ג. חיזוק פעילות הקיבה, כיס המרה ומערכת העיכול כולה.

נזכיר שוב שבמחקר המעבדתי שנעשה על וירוס הקורונה, באופן מפתיע, הצמח השלם הראה פעילות חזקה יותר מאשר החומר הפעיל ארטמיזנין לבד.

בארץ ניתן למצוא בר לענה ממין לענת יהודה– צמח שתפוצתו מצומצמת לאזורים מסויימים בנגב, אך נמצא בשפע למרגלות הר סיני. לענת יהודה מאושרת ע"י משרד הבריאות לשימוש כתוסף תזונה.

וירומיזין הינו תוסף תזונה המכיל כמוסות מ-100% לענת יהודה, המכיל ארטימיסנין.


מקורות

בהתאם לדרישות החוק בישראל, כל הנתונים המובאים במאמר מבוססים רק על מחקרים שפורסמו במקורות המקובלים בקהילה המדעית.

לטיפול בפרזיטים חרקים ופטריות –

· ריכוז גבוה של הרכיבים הפעילים סנטונין ו/או פיפריטון מהשמן האתרי של לענת יהודה תורם להשפעה אנטי סרטנית ואנטי מיקרוביאלית- לספקטרום רחב של חיידקים. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36431020

· מיצוי מתנולי של לענת יהודה נמצא יעיל לטיפול בטפיל קריפטוספורידיום (בניסויי IN VIVO + IN VITRO) https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmicb.2023.1193810/full

· מיצוי אתנולי של לענת יהודה עיכב בניסוי מעבדה בלסטוציסטים https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31058875/

· חרקים ופטריות -מרכיבים מהשמן האתרי של לענת יהודה פיפריטון וטרנס אתיל צינמאט הראו בניסויי מעבדה השפעה נוגדת חרקים ופטריות https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18054484/

חיידקים

מחקר מעבדה רוסי הדגים פעילות טובה כנגד מספר חיידקים ובעיקר staphylococcus-aureus – חיידק שפוגע קשות בחולים כרוניים ובאנשים מבוגרים שמערכת החיסון שלהם חלשה.

לטיפול בסרטן

· לטיפול בסרטן ריאות -המיצוי המתנולי הראה פעילות ציטוטוקסית יפה לתאי סרטן במעבדה בהשואה לתרופה הכימותרפית doxorubicin אך שלא כמוה, לא גורם נזק לתאים בריאים! https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8773337/

נזקי סוכרת

· מיצוי לענה נמצא פעיל כמגן עיצבי (נוירו פרוטקטור) בסוכרת מושרת בעכברים. השפעה זו נובעת מפעילות נוגדת חמצון חזקה, אנטי-דלקתית, אנטי-אפופטוטית ונוירו-מודולטורית; יש לשקול שימוש במיצוי לענת יהודה להקל על ליקויים נוירולוגיים בחולי סוכרת. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32588466

וירוסים

פעילות אנטי ויראלית (הרפס, CMV, EBV, הפטיטיס B,C) -אנטי סרטנית – מלריה – ושיסטוזומה. הפעילות מוגברת בנוכחות ריכוזים גבוהים יותר של ברזל.https://academic.oup.com/cid/article/47/6/804/325924

עיכול


bottom of page