top of page

ממרק ביתי למרק קליני- טיפים שידרוגיים למרק עם עוצמה טיפולית


עדנה מוצרי טבע- קערת מרק

המרק החורפי הוא הזדמנות נפלאה להכניס שפע של בריאות הביתה. המידע המוצג לא רק ידוע ב"ספרות" אלא בדוק ומנוסה אצלנו בשטח עם מטופלים.

נכין מרק "קליני":

לנוחיות, הוספנו סימונים-

★חיזוק מערכת החיסון, טיפול בזיהומים במערכת העיכול וניקוי הגוף

★חיזוק כללי והרגעת הנפש

★הורדת משקל ושיפור מטבוליזם

1. ירקות:

מומלץ להתחיל איתם, לחתוך- ניתן ומומלץ לחתוך קטן או לגרר במג'מיקס, להוסיף שמן וקצת מים לכסות עם מכסה ולאדות במשך כרבע שעה לפחות, מה שיוצר את "תמצית" המרק. בסוף הבישול נוסיף עוד מים רותחים מהקומקום. צורת בישול זו גורמת לירקות "להתערבב" בשמן וכך לשחרר רכיבים חשובים שספיגתם בגוף משופרת בהרבה כשהם מומסים בפאזה השומנית, כלומר, בשמן. לפני שנבהל מהשמן המחומם חשוב להדגיש- שמן שמבושל אפילו עם קצת מים לא יוכל להתחמם מעל 100 מעלות!

כתומים למיניהם (גזר , בטטה , דלורית )– ככל שה"כתומים" יותר יחשפו לשמן שבמרק – כך הוא יכיל רמה גבוהה יותר של פרו ויטמין A זמין (עד פי 20 !!) שמשקם רקמות פגועות במערכת העיכול ובגוף ומדהים ביכולת שלו לרפא דלקות. בדלורית יש בונוס נוסף–הויטמין C שלה כמעט ולא נהרס בבישול. ירקות שורש– (בצל*, שורש פטרוזיליה / סלרי , לפת , קולורבי ) בעלי אנרגיה מעגנת ובונה- ובמקביל - כמה מושלם - מעשירים מאד את טעם המרק. טיפ מוצלח לאנשים מבוגרים עם כאבי פרקים - לחיזוק העצם: לשים בחמין (הבישול הארוך רק מגביר את עצמת הפעילות) 1-2 ראשי סלרי. הסלרי עצמו וככל שכן המרק שלו הינם חיזוק עצם מעולה!!! וניתן להשתמש בו גם בהמשך השבוע. כמה שבועות כאלה ואתם בע"ה במקום אחר!!!

בטטה קסבייה– יש לה טעם דומיננטי ובנוסף ליתרונותיה הבריאותיים - מהווה תחליף מעולה למונוסודיום -גלוטומט, אפילו מעט ממנה יתן ייחודיות למרק. לא מכילה עמילן המכביד על העיכול. נטייה ליצור גזים- מומלץ להתרגל בהדרגה. מכילה אינולין שתורם להפחתת רמות סוכר בדם, מחמם ומחזק את מערכת העיכול, מזין את החיידקים הידידותיים ומעודד הפרשת רעלים מהכבד.

שום - בדומה לגריסי פנינה ופטריית ריישי, גם השום עשיר במינרל גרמניום – מינרל המסייע להעברת חמצן לתאי הגוף וליצירת אינטרפרונים המתמודדים עם וירוסים, חיידקים, פרזיטים ותאים סרטניים.

עלים ירוקים- גם בירוקים השמן ממצה בצורה יעילה יותר את הירוק שבהם, שעוזר לניקוי הכבד וחיזוק הדם. וגם הם יהפכו את המרק לחוויה של טעם. כוסברה –מנקה מתכות כבדות מהגוף, מזינה ומרגיעה יעילה לכל ה-סנדרום X (=לחץ דם, כולסטרול, סכרת). פטרוזיליה – לניקוי הכליות ומניעת אבנים. במידה – לא להגזים - עלולה לגרום לדם בשתן. סלרי – עשיר במינרלים ובפרט בסידן, לבריאות העצם, לניקוי הכבד.

עדנה מוצרי טבע- ירקות וקטניות- תמונת אוירה

2. קטניות:

הוספת קטניות הופכת את המרק למנה אמיתית, משביעה ועשירה. הקטניות עשירות בחלבון שבדר"כ לא מלא– עשיר בליזין ועני במתיונין. מה שמשלים אותן יפה הוא דגנים. האפונה קרובה בהרכבה לחלבון מהחי. קטניות משרים ללילה ומבשלים. רצוי להוסיף מלח ותבלינים בסוף בישול וכן להוריד את הקצף הלבן.

כל הקטניות מתאימות לבעיות לב וגיל מתבגר, ונשמח לשמוע מכם סיפורי הצלחה נוספים-

אזוקי – "מלכת הקטניות"- מתעכלת בקלות יחסית. עלולה לצבוע את המרק ולכן רצוי לבשל לחוד, להקפיא בשקיות קטנות, וכל פעם לשלוף את הכמות למרק. לסוכרת, להורדת לחץ דם, לחזוק הכליות ויותרת הכליות, לשיתון לילה, להגברת חלב אם.

חומוס – לסוכרת (שליש כוס חומוס ליום), כולסטרול, לשיפור הזכרון, לנדודי שינה, לדכאון, מצויין לדימומים בחניכיים, חיזוק להנקה.

אפונה - מחזקת דם, מצויינת לעצירות. שעועית לימה - מזון בסיסי חזק במיוחד - לאיזון חומציות הגוף ולשיחרור רעלים, מצויינת לבעיות פרקים וגיל מתבגר. מקור מצוין למוליבדן- מרכיב באנזים המנטרל רעילות סולפיטים.

עדשים כתומות – למצבי שלשול, להרגעת הקיבה בהליקובקטר ולהורדת נפיחות, לחיזוק הדם.

3. דגנים:

משלימים את חלבון הקטניות כדי להגיע לחלבון מלא וגם מוסיפים יתרון של סמיכות במרק- זהירות מדייסתיות! גריסי פנינה –תמיד יתנו תחושה כפרית למרק... טובים להורדת סוכר, לניקוי הגוף, לחיזוק מערכת החיסון ולהפחתת אלרגיות, לנימול והתכווצויות. כוסמת–סוכרת, כולסטרול (להעלאת ה –HDL). לשיפור הראייה ומניעת קטרקט, להורדת לחץ דם, לפעילות חלשה של בלוטת התריס, למחלות ממאירות במעי הגס. לא מתאימה למצבי חום ויובש.מכילה חלבון איכותי.

דוחן - נותן תחושה של קוסקוס במרק. מייבש, מסייע להפרשת רעלים, מחזק איברים ושלד ומונע צניחת איברים, לעודף משקל ובצקתיות, סוכרת, קנדידה, גידולים, בלבול, למניעת הפלות, לטחורים ולריח רע מהפה. לא מתאים לאנשים רזים ולבעיות יובש.

אמרנט - דומה לדוחן, קטן יותר. בעל כושר איזון יוצא מגדר הרגיל! מסייע להרגעת פחדים וליציבות נפשית, מחזק פעילות הורמון גדילה, למניעת אנמיה בהריון והנקה.

שיבולת שועל - מוסיפה לחות, מחזקת עצמות ורקמות חיבור, מרגיעה, מעולה לסובלים מעיכול חלש, מעי רגיז, קוליטיס, קרוהן. להורדת כולסטרול. מומלצת לילדים ולקשישים. מחזקת חלב אם. מאד מסמיכה את המרק ומתבשלת מהר.

עדנה מוצרי טבע- דגנים ותבלינים- תמונת אוירה

4. תבלינים:

כורכום – התבלין האנטי דלקתי. מטפל בדלקות ובפצעים. מייבש. פלפל שחור– מסייע לספיגת הכורכום.

זרעי כוסברה– להורדת לחץ דם וסכרת.

כמון– מסייע לעיכול.

קינמון – מחמם וטוב להורדת סוכר. זנגביל– לפתיחת חסימות ולהזרמת הדם

קימל– להשרות במים ולהשתמש. מצויין לניקוי תולעי מעיים.

bottom of page